Sterke pezen en ligamenten

Oldtime strongman en power bodybuilders als Alexander Zass, George Jowett, John Grimek en Chuck Sipes geloofde dat de belangrijkste methode om je pezen en ligamenten te versterken was; het vasthouden en over een kort traject tillen van hele zware gewichten. Ze hadden, zoals tegenwoordig ook blijkt, gelijk: zware gedeeltelijke herhalingen en isometric/static holds (vroeger ook wel Heavy supports genoemd) zijn een paar van de beste manieren om je peeskracht te vergroten.

Je pezen zijn het bindweefsel dat je spieren met je botten verbindt. De pezen krijgen gedurende de dag of zelfs tijdens je trainingen zeer weinig doorbloeding, waardoor ze erg moeilijk te versterken zijn. Het blijkt dat static holds een van de beste trainingsmethoden is die je kunt gebruiken om peeskracht op te bouwen.

Het vasthouden van zware gewichten belast je pezen en verhoogt de bloedtoevoer naar deze weefsels, waardoor ze groter en sterker kunnen worden. Het maakt niet uit of je een bodybuilder bent die traint voor maximale spiermassa of een krachtsporter die probeert zo sterk mogelijk te worden: als je je doelen wilt bereiken dan moet je in je training aandacht besteden aan je pezen.

Ik doe dit zelf in mijn thuis training met zware stenen en zandzakken. En bijvoorbeeld het unilateraal boven het hoofd vasthouden van een zwaar gewicht is een hele effectieve oefening. Er zijn echter risico’s bij deze manier van trainen, vooral als je de controle verliest. Als je dus op een veilige manier gedeeltelijke herhalingen of static holds wilt doen kun je het beste trainen in een powerrack. Zo kun je de veiligheidssteunen in het bovenste deel van de oefening plaatsen en zonder risico’s zware gewichten hanteren om je pezen sterker te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *