Roulatie training

Roulatie trainen is een simpele maar effectieve manier van krachttraining.
Het idee erachter is dat je aan het begin van je training frisser en sterker bent dan aan het eind. Je doet steeds dezelfde oefeningen maar de volgorde wisselt.

In je eerste training begin je bijvoorbeeld met bankdrukken, je doet 4 herhalingen met 100 kilo. In je tweede training doe je bankdrukken later in je training.
Je bent nu al vermoeid, maar je gaat evengoed voor die 100 kilo. Omdat je dit de vorige keer gehaald hebt weet je dat je het kunt, ondanks dat je nu minder fit bent.
Als je een training later weer eerst gaat bankdrukken, zul je je sterker voelen en in staat zijn om 102,5 te banken.

Als je graag de competitie aangaat met jezelf en je merkt dat je aan het begin van je training een stuk sterker bent dan later dan is dit een prima manier van trainen.
Deze vorm van training werkt behoorlijk met het mentale aspect van kracht.

Door deze manier van trainen zorg je er ook voor dat je evenwichtiger sterk wordt in alle oefeningen.

Hieronder een voorbeeld krachtschema voor twee trainingen per week:

Training 1

1. Deadlift 3×3
2. Dips 5×5 (met gewicht)
3. Kniebuigen 5×5
4. Optrekken 5×5 (met gewicht)

Training 2

1. Kniebuigen 5×5
2. Optrekken 5×5 (met gewicht)
3. Deadlift 3×3
4. Dips 5×5 (met gewicht)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *