Herhalingen tellen

In veel schema’s en routines worden vaste getallen gegeven voor het aantal sets en reps dat je moet doen. Dit is op zich goed omdat je zo je schema makkelijk kunt aanpassen aan een bepaalt doel. (als je traint voor kracht, dan is bijvoorbeeld 5 sets van 3 een goede richtlijn.)

Zeker als je een beginner bent, zijn dit soort richtlijnen  aan te bevelen.

Voor de afwisseling zocht ik echter naar een manier van trainen, waarin ik van week tot week progressie kan boeken, zonder me druk te hoeven maken over het exacte aantal reps dat ik per set kan doen.

Toe kwam ik op het idee van herhalingen tellen.

Het werkt heel simpel. Je bepaalt van te voren hoeveel sets je doet, bijvoorbeeld 5. Vervolgens kies je een gewicht dat past binnen de marges van je doelstelling, bijvoorbeeld waar je 5-8 herhalingen mee kunt maken. De eerste set ga je door tot je geen herhaling meer kunt maken in goede vorm, je haalt nu 8 reps. Dit schrijf je op. Dit doe je nu ook voor de volgende 4 sets. Uiteindelijk ziet het er bijvoorbeeld zo uit: 8+8+7+6+5= 34. De volgende training probeer je het totaal aantal herhalingen te verbeteren. Je haalt nu bijvoorbeeld: 9+8+8+6+6= 37. Dat is dan toch weer 3 herhalingen meer. Op het moment dat je 10 herhalingen meer kunt doen verhoog je het gewicht met 2,5 tot 5 kilo.

Je kunt nu iedere week vooruitgang boeken, ook al is het maar 1 of 2 herhalingen. Dit is erg goed voor je zelfvertrouwen. Het is met de juiste instelling bijna altijd wel mogelijk om iedere training in ieder geval in totaal 1 herhaling meer te doen. Je zult zo dus nooit meer langdurig tot stilstand komen.

2 thoughts on “Herhalingen tellen

  1. Je kunt naast je herhalingen ook het gewicht optellen om te kijken of je uiteindelijk opgeteld meer gewicht verzet per training.

    Het is een andere benadering en geeft je een meer psychologische boost omdat hier inmense getallen uitkomen. 34 x 100kg= 3400kg en de volgende training is het 37 x 100kg= 3700kg.

    Dit gewicht heb je echt zelf verzet en de verbetering is ook inmens (300kg).

    • Dat is inderdaad ook een goede benadering. Zo moet je soms wel eens zoeken naar een methode die goed voor je werkt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *