Fatbar Suitcase Walk

Ik ben per ongeluk op deze oefening gestuit doordat ik thuis wat beperkt werd in mijn mogelijkheden, maar het blijkt een puike oefening te zijn om tegelijkertijd je grip en core te ontwikkelen.

De meeste krachtsporters zijn wel bekend met de farmers walk en kennen de voordelen van deze oefening. Ik wilde dit thuis ook gaan doen, maar ben maar in het bezit van 1 halter en dat is een fatbar.

Daarom begon ik een loopoefening te doen met in 1hand mijn fatbar. Door de belasting aan 1 kant ben je constant je buikspieren aan het aanspannen om je romp recht te houden, en je traint door het lopen met belasting ook je beenspieren.

Normaal is dit al een goede grip oefening doordat je voor een langere tijd het gewicht moet vasthouden, maar door een fatbar te gebruiken wordt het extra zwaar voor je handen.

Wat ik zelf doe is een parcours uitzetten van ± 15 meter. Ik deadlift de bar met links en loop in een rustig tempo naar het eind van het parcours, dan draai ik me om deadlift de bar met rechts en loop weer terug.

Dat is 1 herhaling, meestal doe ik in totaal 10-12 herhalingen.

Omdat mijn fatbar een diameter van ± 7.5cm heeft gebruik ik maximaal 30 tot 40 kilo. Als je een wat dunnere stang hebt kun je wellicht wat meer gewicht gebruiken.

Ik zou het echter niet overdrijven met gewicht en meer concentreren op een langzaam tempo en de afstand vergroten.

Als je niet genoeg spanning en controle hebt kun je snel een blessure oplopen met oefeningen waar je de belasting aan 1 kant draagt.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *