De ultieme 3

In powerlifting heb je de squat, bench en deadlift. In gewichtheffen de snatch, clean&jerk. En in strongman heb je varianten van varianten.

Maar na vele jaren experimenteren, het lezen van diverse boeken en het bekijken van vele krachtsport wedstrijden, ben ik tot de conclusie gekomen dat de onderstaande bewegingen de beste en snelste weg zijn naar allround superkracht.

1. Gewicht van de grond trekken.

Dit is sinds mensenheugenis al de belangrijkste krachttest. Eerst met stenen en later met halters. De belangrijkste variant om te doen is de deadlift. Maar je kunt het ook afwisselen met voorslaan, trekken, highpulls of 1handige deadlifts. Verder ben je ook niet beperkt tot halters. Je kunt ook zandzakken, stenen of andere zware objecten gebruiken. Mits je maar enige vorm progressieve weerstand kunt toepassen. Als je echt allround wilt worden kun je zelfs diverse tools en varianten afwisselen binnen een week.

2. Staand drukken.

Ook dit wordt al heel lang gebruikt als krachttest. Vroeger was het ook een onderdeel van het olympisch gewichtheffen en iedere sterkste man wedstrijd komt het wel in enige vorm terug. Ook hier geldt dat je dit met een of twee armen kunt afwisselen en verschillende tools kunt gebruiken zoals zandzakken, kettlebel, dumbbell, biervaten, etc. Voor het beste effect op het hele lijf breng je altijd het gewicht vanaf de grond boven je hoofd. Mocht je echter eens echt zwaar willen gaan dan kun je het ook vanuit een powerrack doen.

3. Lopen met gewicht.

Ook hier geldt dat deze vorm al sinds het begin der tijden getest wordt. De bekendsre variant is de farmers walk, waarbij je in iedere hand een gewicht houdt. Daarnaast kun je ook lopen met het gewicht in 1 hand waarbij je schuine buikspieren meer aan het werk worden gezet. Een andere goede oefening is lopen met het gewicht boven je hoofd. Hierdoor wordt je core ook extra belast. Uiteraard is het lopen met gewicht ook zeer geschikt om met bijvoorbeeld een zware zandzak te doen. Het beste is dan om de zak te bearhuggen. Welke variant je ook kiest, je hele lichaam zal zwaar moeten werken!

Als je je concentreert op deze drie bewegingsvormen en je streeft ernaar om steeds zwaarder te tillen, dan zul je snel sterk worden!